четвер, 30 травня 2013 р.

Про експеримент

Реалізація науково-педагогічного експерименту на базі Львівської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату «Довіра»: досягнення та перспективи


Діти із аутизмом багато років були позбавлені доступних для інших осіб форм медико-психолого-педагогічної допомоги. Лише у 70 – 80-х роках, а в Україні наприкінці 90-х років ХХ ст. зроблені перші кроки в напрямі напрацювання адекватної моделі допомоги особам із аутизмом. До цієї моделі належать як медикаментозна терапія, так і психолого-педагогічна корекція. Не зважаючи на певний позитивний ефект медикаментозної терапії, провідною формою роботи з даною категорією дітей є психолого-педагогічна корекція.
За ініціативою батьків дітей із розладами спектру аутизму (РСА), громадських організацій, колективу школи та Головного управління освіти Львівської обласної державної адміністрації у 2008 році було розпочато науково-педагогічний експеримент «Науково-методичні засади створення моделі психолого-педагогічної та соціальної реабілітації й інтеграції дітей із загальними розладами розвитку (спектр аутизму) у Львівській спеціальній загальноосвітній школі-інтернаті для дітей з тяжкими порушеннями мовлення».
Враховуючи актуальність, результативність, ефективність і постійну динаміку до зростання користувачів послуг, які надаються в межах експерименту, за підтримки Інституту спеціальної педагогіки та психології НПУ ім. М. Драгоманова, Інституту інноваційних технологій і змісту освіти НАН України, згідно з Наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 10.05.2012р. № 564 «Про проведення дослідно-експериментальної роботи на базі Львівської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату для дітей з тяжкими порушеннями мовлення Львівської обласної державної адміністрації», експерименту було надано статусу національного.
Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України затверджено термін проведення експерименту – з 2012 до 2022 року.
Експеримент проходитиме у три етапи:
І. Пошуково-організаційний (2012-2013 рр.).
ІІ. Формуючий (2013- 2020 рр.).
ІІІ. Узагальнюючий (2020–2022 рр.).
У 2013 р. завершується І етап проведення науково-педагогічного експерименту, завданнями, якого були:
  • вивчення науково-практичного досвіду (вітчизняного та зарубіжного) з проблем комплексної допомоги особам із аутизмом та підготовка спеціалістів для роботи з цією категорією осіб;
  • розроблення структурно-функціональної моделі комплексної психолого-педагогічної допомоги та соціальної реабілітації осіб із розладами спектру аутизму);
  • формування бази даних Львівської області щодо кількості осіб із розладами спектру аутизму;
  • підбір команди фахівців та їх підготовка для роботи з особами із загальними розладами розвитку;
  • комплексна діагностика осіб із аутизмом (учасників експерименту);
  • створення індивідуальних програм розвитку та навчання даної категорії осіб-учасників експерименту;
  • створення умов для реалізації індивідуальних програм під час навчання;
  • проведення круглих столів, семінарів, робочих зустрічей із залученням як вітчизняних, так і зарубіжних спеціалістів;
  • створення матеріально-технічної та методичної бази для реалізації експерименту;
  • створення центру для консультацій родин, у яких виховуються особи із аутизмом;
  • внесення змін у штатний розпис (відповідно до Положення про експериментальний загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого наказом Міністерство освіти і науки від 20.02.2002 року № 114 );
  • поширення інформації у суспільстві щодо створення сприятливих умов для оптимального розвитку, інтеграції та інклюзії осіб із загальними розладами розвитку.
Завдання першого етапу виконані у повному обсязі.
Структура науково-педагогічного експерименту:
  • Клінічні спостереження та діагностування, медикаментозне лікування (спільно з ОДПНД).
  • Психолого-педагогічна діагностика, навчання дітей.
  • Співпраця  із фахівцями, які надають допомогу дітям із аутизмом.
Ресурсний центр із надання консультацій родинам, які виховують дітей із РСА, фахівцям, які працюють із даною категорією дітей в освітніх і реабілітаційних закладах Львова, Львівської області та за її межами.Педрада
Постійні консультації отримують 35 родин та 19 фахівців, одноразові консультації за 2012 р. отримали понад 100 родин, 50 фахівців з усіх областей України. Консультативна діяльність здійснюється безпосередньо у приміщенні школи, на базі ГО «Родина Кьольпінга» та «Відкрите серце», а також – у родинах та закладах, які надають послуги дітям із аутизмом.
У школі працює понад сто педагогічних працівників. З дітьми із аутизмом працює 56 вчителів. Всі вони мають вищу педагогічну освіту. 24 пройшли атестацію за вищою кваліфікаційною категорію, 11 із них присвоєно педагогічні звання, 8 – педагоги із І кваліфікаційною категорією; 13 – із ІІ категорією, 11 молодих спеціалістів.
Усі вчителі пройшли курси підвищення кваліфікації, в Інституті післядипломної освіти на базі ЛНУ ім. І. Франка за темою: «Аутизм: проблеми комплексної допомоги».
Станом на січень 2013 року у ЛСЗШІ «Довіра» навчається 59 дітей із РСА; у дошкільній групі перебуває 9 дітей даної категорії; у БФ «Відкрите серце» та ГО «Родина Кьолпінга» – 40 осіб. Вибір навчальної програми та форми навчання відбувається з урахуванням індивідуальних особливостей кожної дитини.
Форми навчання:
    • класно-урочна система (10 учнів);
    • повна інтеграція дитини в класний колектив + індивідуальні заняття (4 учнів );
    • часткова інтеграція + індивідуальні заняття (26 учнів );
    • індивідуальна форма (19 учнів ).
Навчання
При плануванні навчально-корекційної роботи з даною категорією  дітей педагоги спираються на програми шкіл для дітей:
  • із розумовою відсталістю;
  • із затримкою психічного розвитку;
  • із тяжкими порушеннями мовлення,
  • на результати психолого-педагогічного діагностування.
Із метою організації ефективної комплексної допомоги учням із аутизмом, постійного моніторингу їх поступу у розвитку, спрощення процедури оцінювання рівня знань дитини використовується портфоліо. Вчитель, який працює із дитиною на уроці, після його закінчення заповнює таблицю спостережень на дитину.
КонсиліумЗ метою вдосконалення планів роботи з дитиною, узгодження дій фахівців, внесення змін до поточного плану проводяться педагогічні консиліуми.
За кожною дитиною закріплений куратор, який веде всю документацію, проводить роботу з батьками, узгоджує основні напрямки роботи з учнем, залучає до комплексної допомоги фахівців, що працюють із дитиною за межами школи.
У рамках експерименту до корекційної складової індивідуальних планів учнів із РСА було введено заняття із психокорекції (індивідуальні діагностично-розвивальні заняття з психологом) і музикотерапію.
Психологи, які працюють із дітьми, що мають порушення загального розвитку (спектру аутизму), у своїй роботі використовують сучасні методики діагностування та корекції. Переклад цих методик було здійснено педагогами школи.
Для здійснення інтегрування дітей із складними формами поведінки у класний колектив працюють два  асистенти під час уроків та у позаурочний час.

Навчальні методики, що використовують педагоги в рамках експерименту:

ТЕАССН
Структурування та візуалізація за концепцією ТЕАССН

Біхеовіоральний підхід
Використання біхеовіорального підходу для формування мотивації до навчання та корекції складної поведінки

Альтернативна комунікація
Використання альтернативної комунікації

Заняття за методикою Кнілла
Заняття за методикою Кнілла

За час проведення експерименту було організовано та проведено ряд цільових семінарів, конференцій, круглих столів із питань організації комплексної допомоги особам із аутизмом.
Основні з них:
Конференція
  • 31 березня 2009 р. було створено робочу групу «Розробки стандарту надання послуги соціального супроводу дитини з аутизмом»;
  • 1 квітня 2009 р. Круглий стіл, присвячений асистуванню та соціальному супроводу дітей із особливостями психофізичного розвитку в контексті інклюзивного навчання;
  • 3-5 серпня 2009 р. Семінар із міжнародною участю “Соціальний супровід родини дитини з аутизмом”;
  • 30 листопада 2009 р. Семінар “Соціальний супровід дитини з аутизмом під час навчання”;
Презентація
  • грудень 2009 р. Семінар “Особливості сенсорного розвитку та сенсорної інтеграції дітей із аутизмом”;
  • 6 березня 2010 р. Семінар з міжнародною участю “Системна терапія розладів спектру аутизму”;
  • 8-10 квітня 2010 р. Українсько-німецька конференція “Психолого-педагогічний та соціальний супровід дитини з аутизмом”;
  • У квітні 2010 р. розпочато цикл семінарів “Використання альтернативних засобів комунікації в системі комплексної допомоги дітям із вадами психофізичного розвитку”;
  • У червні 2010 року проведено науково-практичну конференцію за міжнародною участю “Проблеми діагностування розладів загального розвитку (спектру аутизму)” та ін.
Із червня 2009 року на базі Інституту післядипломної освіти ЛНУ ім. І.Франка проводяться постійно діючі курси підвищення кваліфікації фахівців, які надають допомогу дітям із РСА.
Також було видано низку збірників матеріалів та науково-методичних посібників: Видання
  • Збірник матеріалів міждисциплінарної науково-практичної конференції з міжнародною участю: «Допомога дитині з аутизмом: проблеми та шляхи вирішення»;
  • Збірник матеріалів науково-практичної конференції з міжнародною участю «Соціальна адаптація дорослих осіб із порушеннями розвитку»;
Науково-методичні посібники:
  • «Соціальний супровід родини аутичної особи»;
  • «Соціальний супровід дітей із аутизмом під час навчання»;
  • «Реабілітація дітей із розладами спектру аутизму в центрі денного перебування».


1 коментар:

  1. Подібні проекти так надихають, особливо коли данні гарно структуровані, ось як тут наприклад, цей двідник дійсно схожий на бібліотеку
    https://rx.ua/
    ДОВІДНИК ЕКВІВАЛЕНТНОСТІ ЛІКАРСЬКИХ ЗАСОБІВ, в якому можно довідатись багато про що цікаве, та почитати про ліки буз реклами.

    ВідповістиВидалити